Invata sa mananci pentru ochi sanatosi

Cand eram copil, bunica imi spunea mereu: “Mananca morcovi si o sa vezi mai bine!”

Interesant ca, asa cum scriam intr-un alt articol, acest mit chiar este adevarat - corpul uman foloseste beta-carotenul din morcovi pentru a produce vitamina A, care la randul ei contribuie la mentinerea acuitatii vizuale.

Morcovii nu sunt insa singurele alimente care contribuie la sanatatea ochilor si au rol in prevenirea anumitor afectiuni ale vederii. Haideti sa vedem impreuna care sunt cei 6 nutrienti esentiali pentru ochi si in ce alimente ii gasim. Sunteti gata sa ne facem lista de cumparaturi?

LUTEINA SI ZEAXANTINA
caroten luteina vedere
Carotenoizi si antioxidanti naturali, cele doua substante se gasesc in concentratie mare in tesutul ocular. Protejeaza cristalinul, retina si macula impotriva radicalilor liberi si a razelor UV, imbunatatesc circulatia oculara si mentin o vedere sanatoasa.

Cele mai bune surse de luteina si zeaxantina sunt plantele cu frunze verzi (spanac, varza kale, broccoli, praz), legumele de culoare galbena (porumb, dovleac), kiwi, strugurii si galbenusul de ou.

VITAMINA C
vitamina C vedere
Vitamina C ajuta la mentinerea colagenului care se gaseste in cornee, contribuie la prevenirea aparitiei cataractei si a degenerescentei maculare. De asemenea, aceasta vitamina contribuie la reducerea presiunii intraoculare, ce este asociata cu dezvoltarea glaucomului.

Sursele naturale cele mai bogate in vitamina C sunt citricele – portocale, grepfrut, mandarine, lamai. De asemenea, vitamina C se poate asimila din zmeura, capsune, coacaze, mango, piersici, varza, dovlecei, rosii, conopida si cartofi.

VITAMINA E
vitamina E vedere
Aceasta vitamina liposolubila (care se absoarbe in sange) protejeaza ochii de radicalii liberi, contribuie la claritatea vizuala si are un rol important in prevenirea formarii cataractei. Vitamina E este recomandata in special persoanelor cu miopie.

Surse bogate in vitamina E: nuci, alune, migdale, seminte de floarea soarelui, avocado, cartofi dulci, varza de Bruxelles, ulei de masline, ulei de seminte de bumbac, ulei din ficat de cod, germeni de grau.

VITAMINA A
vitamina A vedere
Este o vitamina cu rol important in protectia pielii si a mucoaselor, asigurand buna functionare a sistemelor osos si nervos. Antioxidant foarte puternic, vitamina A ajuta ochii sa se adapteze la schimbarile de lumina, impiedica procesul de degenerare a corneei si retinei, tinand astfel cataracta la distanta.

Pentru a evita carentele de vitamina A este recomandat sa includem in dieta noastra si oua, morcovi, cartofi dulci, sfecla, ardei gras, varza kale, spanac, broccoli, caise, banane, unt, ficat de vita sau lapte.

ACIZII GRASI ESENTIALI
acizi grasi vedere
Grasimile sunt o parte esentiala a dietei noastre. Ele contribuie la buna functionare a sistemului nervos si imbunatatesc semnificativ sistemul nostru imunitar. Cercetarile demonstreaza ca acizii grasi Omega 3 sunt extrem de importanti pentru dezvoltarea vizuala si functionarea corecta a retinei.

ZINCUL
zinc vedere
Zincul este un element esential care ofera multe beneficii terapeutice. El joaca un rol vital in transportarea vitaminei A de la ficat catre retina, pentru a produce melanina, un compus ce pigmenteaza ochii si ii protejeaza de radiatiile solare.

Printre alimentele bogate in zinc se numara fasolea verde, fasolea rosie, arahidele, stridiile, carnea rosie si carnea de pui.

O dieta mai saraca in grasimi si mai bogata in fructe, legume si cereale integrale ar trebui sa fie obiectivul fiecaruia dintre noi, pentru a ne mentine organismul si ochii sanatosi.

Desigur, grija pentru o alimentatie echilibrata constituie o preocupare pe care trebuie sa o avem in permanenta. Aceasta grija nu exclude vizita la optometrist sau, dupa caz, la medicul oftalmolog pentru control, macar o data pe an.

Simona Vasilescu

Read more posts by this author.

Subscribe to Ochelari de soare | Ochelari de vedere | Lentile de contact

Get the latest posts delivered right to your inbox.

or subscribe via RSS with Feedly!